16 października 2020 Informacje

Co robić, kiedy mamy pozytywny wynik testu na COVID-19, a sanepid jeszcze nie zadzwonił?

Przeczytaj, aby wiedzieć jak postępować!

Co robić, kiedy mamy pozytywny wynik testu na COVID-19, a sanepid jeszcze nie zadzwonił?

Test na obecność koronawirusa to podstawowe narzędzie w walce z COVID-19. Jeżeli wynik okaże się pozytywny, sanepid nakłada na zakażoną osobę izolację. Zdarza się jednak, że system zawodzi i stacja nie zgłasza się zaraz po otrzymaniu wyniku.  Dostajemy sygnały, że niekiedy zdarza się to w przypadku testów komercyjnych. Z czego wynikają te opóźnienia i co ma zrobić osoba, u której wykonany test wykazał zakażenie SARS-CoV-2, a sanepid jeszcze nie zadzwonił.

Zdarzają się sytuacje, kiedy sanepid kontaktuje się z zakażonym zbyt późno. W przypadku pozytywnego wyniku testu genetycznego wszystkie laboratoria mają obowiązek powiadomić o tym fakcie sanepid w ciągu 24 godzin.

 

Polacy coraz częściej robią testy na COVID-19 za własne pieniądze

Test na obecność koronawirusa może obecnie zlecić lekarz Podstawowej Opieki Zdrowotnej w sytuacji, kiedy podejrzewa u pacjenta infekcję SARS-CoV-2. Wiele osób jednak decyduje się wykonać takie badanie prywatnie, za własne pieniądze

- W przypadku, kiedy test wykaże obecność koronawirusa u pacjenta, punkt, w którym wykonywał badanie, przesyła do sanepidu zgłoszenie o wyniku pozytywnym, zgłoszenie wysyła również lekarz, który kierował tę osobę na wymaz.

W tym momencie sanepid rozpoczyna dochodzenie i pyta zakażoną osobę, z kim kontaktowała się w ciągu ostatnich 14 dni. Na jego podstawie stacja sanitarno-epidemiologiczna uznaje, kto jest "kontaktem", nakładając na taką osobę obowiązkową kwarantannę.

Wiemy jednak, że zdarzają się sytuacje, kiedy sanepid kontaktuje się z zakażonym zbyt późno. Dostaliśmy sygnały, że niekiedy zdarza się tak w przypadku testów wykonanych prywatnie. Przypomnijmy, że w przypadku pozytywnego wyniku testu genetycznego, wszystkie laboratoria mają obowiązek powiadomić o tym fakcie sanepid w ciągu 24 godzin. Jednak, jak zaznacza rzecznik Głównego Inspektoratu Sanitarnego, niektóre prywatne laboratoria nie powiadamiają stacji sanitaro-epidemiologicznych wystarczająco szybko.

Dla pacjenta, który uzyskał pozytywny wynik testu, najważniejsze jest jednak to, żeby wiedział, jak ma postępować. Przypomnijmy, że zgodnie z procedurą, dodatni wynik testu trafia do sanepidu i lekarza POZ. Izolację nakłada sanepid, a lekarz decyduje o ewentualnym jej przedłużeniu - jeśli pojawią się objawy.

 

+ 48 222 500 115 - Całodobowa infolinia dla obywatela w sprawach kwarantanny i zdrowia.

 

UWAGA! Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Krakowie zamknięta dla bezpośredniej obsługi klienta!

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Krakowie uprzejmie informuje, iż obecnie istnieje jedynie możliwość skontaktowania się telefonicznie ze Stacją za pomocą ogólnopolskiej całodobowej infolinii dla obywatela: +48 22 25 00 115

 

Ponadto istnieje możliwość kontaktu z PSSE w Krakowie za pomocą poczty elektronicznej:

  •     Oddział Higieny Żywności, Żywienia, Przedmiotów Użytku i Kosmetyków   hz@pssekrakow.pl
  •     Oddział Epidemiologii   ep@pssekrakow.pl
  •     Oddział Higieny Pracy   hp@pssekrakow.pl
  •     Oddział Higieny Komunalnej hp@pssekrakow.pl
  •     Oddział Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego nz@pssekrakow.pl
  •     Oddział Higieny Dzieci i Młodzieży hd@pssekrakow.pl
  •     Oddział Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia os@pssekrakow.pl
  •     Sekretariat Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie psse@pssekrakow.pl
  •     Oddział Administracji ad@pssekrakow.pl

ePUAP: (/pssekrakow/SkrytkaESP)

 

Dodatkowy kontakt w sprawie SARS-COV-2/COVID-19:

Kontakt dla osób, które uzyskały dodatni wynik wymazu w kierunku SARS-CoV-2: adres e-mail: plus@pssekrakow.pl

Osoba, która zakończyła odbywanie kwarantanny związanej z przekroczeniem granicy RP i chce uzyskać świadczenia od pracodawcy lub ZUS, powinna przedłożyć pracodawcy lub ZUS pisemne oświadczenie o odbywaniu obowiązkowej kwarantanny. Przykładowy wzór oświadczenia można znaleźć np. na stronie ZUS. Osoby, wspólnie zamieszkujące z taką osobą, także zobowiązane do odbycia kwarantanny, składają swoim pracodawcom lub ZUS oświadczenie. Oświadczenia takie można złożyć za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności

Jeśli dla pracodawcy lub ZUS pisemne oświadczenie zgłaszającego jest niewystarczające, wówczas to ZUS lub PRACODAWCA może wystąpić do tut. Inspektora o potwierdzenie odbycia kwarantanny, a złożony wniosek musi być UZASADNIONY (Inspektor wyda w takiej sytuacji zaświadczenie w oparciu o dane z systemu EWP).

Z uwagi na fakt, że decyzje nakładające obowiązek poddania się kwarantannie mogą być przesyłane ich adresatom na wskazane adresy poczty elektronicznej z opóźnieniem (co związane jest z podejmowaniem przez tut. organ w pierwszej kolejności takich działań przeciwepidemicznych jak m.in. zbieranie wywiadów epidemiologicznych oraz opracowywanie informacji dotyczących potwierdzonych zakażeń) PPIS w Krakowie prosi by w oczekiwaniu na taką decyzję nie występować o wydanie zaświadczenia o odbywaniu kwarantanny, albowiem potwierdzenie określonych faktów lub stanu prawnego wynikać będzie z treści tej decyzji.

 

Zgłoszenie przez pracodawcę listy osób z bliskiego kontaktu z pracownikiem, u którego potwierdzono zakażenie SARS-CoV-2. 

Lista powinna zawierać takie dane jak: imię i nazwisko, nr PESEL, adres zamieszkania, nr telefonu kontaktowego, adres e-mail, datę ostatniego kontaktu z osobą zakażoną/chorą

  •     branża żywieniowo-żywnościowa: hz@pssekrakow.pl
  •     obiekty służby zdrowia: wirusinfo@pssekrakow.pl
  •     obiekty użyteczności publicznej: hk@pssekrakow.pl
  •     pozostałe zakłady pracy: hp@pssekrakow.pl
  •     placówki oświatowo-wychowawcze: zgloszenie@pssekrakow.pl